Pertunremix 2 – Mitä on markkinointi?

 
Kuva
 
MITÄ ON MARKKINOINTI?
 
Arvoisa lukijani. Koko tämän tekstin tarkoitus on kasata sinulle ja minulle syventäviä monikanavaisia sisältöpaketteja tietystä rajatusta aihepiiristä. Paketin tarkoitus on auttaa sinua pysähtymään ja rauhassa syventymään yhteen aihealueeseen kerrallaan.
 
Aloitan Pertunremix sarjan markkinoinnilla, koska haluan itse oppia aiheesta lisää ja kuten olenkin jo aiemmin todennut, opettaminen on kaikkein paras tapa oppia uutta. Esimerkiksi tämän sisällön tuottamisen aikana olen itse todella pysähtynyt pohtimaan markkinointia ja todellakin väitän oppineeni paljon uutta!
 
Vallitsevan informaatioähkyn keskellä uskon, että tämä eri lähteistä kasattu ja tiivis sisältöpaketti tarjoaa myös sinulle jotain uutta ja pakottaa sinutkin syventymään aiheeseen.
 
Matkamme alkaa aivan perusasioista.
 
 MITÄ VIISAAT OVAT SANONEET:
 
Henri Liljeroos kuvaa Markkinointia tässä Digivallankumous.fi blogissaan näin:
 
”Markkinointi on toimintaa, jolla saadaan haluttu kohderyhmä haluamaan tiettyä tuotetta tai palvelua. Se ei siis ole satunnainen kasa mainoksia tai markkinointitaktiikoita vaan järjestelmällinen tapa toimia. Markkinoinnin tarkoituksena on tehdä itse myyntitapahtumasta mahdollisimman helppoa. ”
 
Toisaalta Jarkko Kurvinen puolestaan korostaa blogissaan Digitalistnetwork sivustolla:
 
 ”Markkinoinnin uusi tarkoitus on auttaminen.”
 
Tulevassa kirjassamme kokenut Matti Mentori puolestaan kuvailee aloittelevalle yrittäjälle (Onni Onnistuva) markkinointia näin:
 
”Jos tuotteet makaavat varastossa myymättä tai palvelujamme ei kukaan osta, ei meillä kohta ole yritystäkään. Kaikki lähtee kannattavan liiketoiminnan perustotuudesta, asiakas on kuningas.”
 
Onni oivalsi, että markkinointi on asiakkaan tarpeen tyydyttämistä eli empaattista toimintaa, siis itsekkyyden vastakohta! 
 
Jari Parantainen taas ottaa asiaan vielä laajemman kannan:
 
”Aloin kuitenkin ymmärtää vasta reilusti yli nelikymppisenä, mitä amerikkalaiset gurut tarkoittivat markkinoinnilla. He kun väittivät, että markkinointia on kaikki, mitä firma tekee.” 
 
Jari sarasvuo puolestaan sanoo markkinoinnista seuraavaa alla olevista linkeistä löytyvässä loistavassa Yle Puheen radio-ohjelmassaan:
 
”Markkinoinnissa on kyse markkinan kasvattamiseta.  Markkinointi on viljelystermi.  Markkinoinnissa on kyse siitä, että tehdään omaa ideaa tunnetummaksi ja vähä vähältä hankitaan uusia asiakkaita uusille tuotteille.”
 
Digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio määrittelee markkinoinnin omissa teeseissään näin:
 
 ”Oma teoreettinen määritelmämme tälle organisaation tärkeimmälle funktiolle ja olemassaolon oikeutukselle kuuluu seuraavasti: ”Markkinointi tulee nähdä liiketoiminnan kehittämisenä valjastamalla yrityksen voimavarat ylivoimaisen asiakasarvon tuottamiseen. 
 
KITEYTYS:
 
Markkinoinnin määrittelyjä löytyy läjäpäin, mutta koitan nyt itse kiteyttää oman näkemykseni markkinoinnista yhteen lauseeseen:
 
”Markkinointi on, systemaattista, suunnitelmallista toimintaa, jolla autetaan asiakasta, tyydyttämällä asiakkaan tiedostettu tai tiedostamaton tarve.”
 
OPIT:
 
* Yllä kuvaan markkinointia siis prosessina, mutta se on myös opittavissa oleva ajatusmalli, jonka tulisi olla osa koko organisaation jokapäivästä toimintaa.
* Markkinointi ei  saa olla vain yksittäisen markkinointiosaston vastuulla vaan siihen tulee osallistaa ja kannustaa koko organisaatiota -> kaikki yrityksen henkilökunnasta toimitiloihin markkinoi!
* Markkinointi on ennen muuta asiakkaan auttamista.
 
Jos haluat syventyä aiheeseen, mitä on markkinointi niin:
 
LUE:
 
http://www.klikkaatasta.fi/index.php (Kirja internet-markkinoinnista)
http://grapevine.fi/2013/11/mita-on-markkinointi-osa-1/ (Sosiaaliseen mediaan erikoistunut verkkobisnestoimisto Grapevinen kiteytys, esimerkin voimalla aiheesta)
http://www.pollitasta.fi/2012/07/mika-on-markkinointia/ (Jari Parantaisen blogista poimittu teksti)
http://digitalistnetwork.com/markkinoinnin-trendit/ (Jarkko Kurvisen teksti markkinoinnin trendeistä 2014 Digitalistnetworkissa)
 
KATSO:
 
http://www.youtube.com/watch?v=mqfI-G84xNE (Leena Paanasen määritelmä ”Mitä on markkinointi?”)
http://www.youtube.com/watch?v=sR-qL7QdVZQ (Philip Kotler – Marketing luento)
 
KUUNTELE:
 
http://areena.yle.fi/radio/1892033 (Jari Sarasvuo – Yrittäjyys, Jari puhuu mm. markkinoinnista alkaen kohdasta 16:15)
http://www.markkinointi.net/ (Uusin löytöni, jonka haluan jakaa paljon kuunteleville. Suomalainen markkinoinnin Podcast sarja.)
 
SEURAA:
 
Ville Tolvanen (@villetolvanen)
Janne Nyyssönen (@nysses)
Jarkko Kurvinen (@jarkkokurvinen)
Elli Tuominen (@ellituominen)
Henri Liljeroos (@liljeroos)
Jari Parantainen (@noste)
Jari Lähdevuori (@jarilahdevuori)
Riitta Raesmaa (@raesmaa)
 
Seuraavissa osissa pureudumme syvemmin ostokäyttäytymiseen, ostokäyttäytymisen muutoksiin, sekä kuinka markkinoinnilla meidän tulee vastata näihin muutoksiin.
 
P.S 1 Jos teillä on hyviä sisältöjä aiheesta tai haluaisitte ehdottaa uusia seurattavia kommentoikaa keskusteluosioon. Löytyisikö teiltä esimerkiksi hyviä kirjavinkkejä? 
 
Lisäksi voitte myös ehdottaa aiheita tuleville sisältöpaketeille.  
 
P.S 2 Jos haluat jatkossakin seurata Matti Mentorin ja Onni Onnistuvan yrittäjän taivalta, jätä sähköpostiosoitteesi tänne.
 
Mainokset

39 thoughts on “Pertunremix 2 – Mitä on markkinointi?

  1. Päivitysilmoitus: Pertunremix 2 – Mitä on markkinointi? | Perttu Ahvenainen

    • Kiitos Lauri kommentistasi ja palautteestasi FB:ssa. Tätä aihetta ei varmaankaan koskaan voi pohtia liikaa.

      Tunnustan että ”markkinoinitlegenda” Christian Grönroos onkin minulle aivan uusi tuttavuus, jonka tuotoksiin ja ajatuksiin täytyykin tutustua tarkemmin!

    • Hieno kirjoitus Janne! Haluan poimia tuolta tämän sitaatin, jota emme voi painottaa liikaa :

      ”Toinen selkeä asia joka nostaa päätään on se, että yritykset eivät tunnu tajuavan oikeasti tämän kirjoituksen otsikkoa. Sen sisäistäminen ja ottaminen huomioon kaikessa päivittäisessä tekemisessä parantaisi meidän yrityskulttuuria ja kilpailukykyä.”

  2. Hyvää asiaa. Tässä vielä yksi näkökulma asiaan. Markkinointi ja brändin rakentaminen menee useilla yrityksillä sekaisin, minkä takia yksi tapa on tarkastella asiaa kahdelta kulmalta. Brändiä rakentavassa tekemisessä on kyse hinta preemion luomisesta (miksi maksan tästä enemmän kuin toisesta vastaavasta), kun taas markkinoinnissa kyse on myynnin kustannusten alentamisesta. Ensiksi mainittu on voimakkaasti tunnevetoista, kun taas jälkimmäinen useimmiten ratiopohjaista tekemistä.

  3. Kitos hyvästä kommentistaI

    Eli jos yritän kiteyttää tätä niin:

    1) Brändin rakennuksella tähdätään siihen, että asiakas ostaa samoilla ominaisuuksilla varustetun tuotteesi kalliimalla hinnalla. Case BMW vs. Skoda.

    2) Markkinoinnilla tähdätään siihen, että itse myyntitapahtuma on kärjistetysti asiakkaan tilauksen vastaanotto?

    -Perttu

    • Jep, ensimmäinen juuri näin.

      Markkinnoinnilla pyritään alentamaan toteutuneen myynnin hintaa, eli parhaassa tapauksessa tuote on niin hyvä että se myy itse itsensä. Tässä tapauksessa toteutuneen kaupan hinta on lähes ilmainen.

      Kun taas tuotetta ei tunneta, tai asiakas ei osaa perustella itselleen miksi juuri tämä vaihtoehto on parempi kuin toinen, pitää markkinoinnin avustaa tämän ostopäätöksen syntymisessä. Tässä tapauksessa keinovalikoimana siis tässäkin ketjussa kommentoidut keinot. Perinteisesti markkinoinnin ”P” osuvat tähän jälkimmäiseen.

      Kommenttina vielä tuohon alla olevaan Inbound kommenttiin… Se on tosiaan hypen asteelle noussut käsite, mutta hyvä muistaa että vain relevanttia silloin kun asiakas on tiedostanut tarpeen ja haluaa palvelua/tietoa. Uuden kategorian/palvelun/tuotteen halutuksi tekemisessä tarvitaan siis muutakin kuin hyvää ja palvelevaa sisältöä tms.

      • Hyvää keskustelua, hienoa. Brändien suhteen joudun kuitenkin heittäytymään hivenen poikkiteloin, sillä brändin tehtävä on ennen kaikkea differoida tarjoamasi tuotteet/palvelut asiakkaan mielikuvissa kilpailijan ”vastaavista”. Tällä toki usein tähdätään juuri hintapreemion aikaansaamiseen, mutta aina näin ei ole… ajatellaanpa vaikka Rainbow:ta, Lidliä ja Ryanairia.

        Inboundin osalta juuri näin, toimii vain kun olemassa olevaa kysyntää on. Tämän takia esim. Suomessa monilla yrityksillä/toimialoilla haastavaa.

  4. Yhteenveto on oleellisen osuva: Markkinointi on ennen muuta asiakkaan auttamista. Lisäisin siihen …ja palvelemista. Siksi sisältömarkkinoinniksi kutsutut toimintatavat on yleistyneet jopa hypetyksen asteelle. Miten saada markkinoinnissa perinteinen tyrkyttäminen muutettua auttamiseksi ja palveluksi? Siinäpä kysymys jokaiselle markkinointijohtajalle mietittäväksi.

    • Tyrkyttämisen muuttaminen auttamiseksi ja palveluksi voi olla hankalaa, koska se saattaa olla kivuliasta. On tarkasteltava kriittisesti omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä niiden arvoa asiakkaalle. Vasta kun itselle on selvää miten ne palvelevat asiakasta ylivoimaisella tavalla, on kiinnostavan sisältömarkkinoinnin tekeminen mahdollista.

  5. Kiitos Perttu kirjoituksesta.

    Kiitokset myös muillle kommenteistanne.

    Brian Tracy on sanonut myynnistä suurinpiirtein näin:
    ”Everything counts. Everything you do or don’t do either moves you toward the sale or away from it.”

    Yhdyn Tracyyn ja myös Janne Gyllingin toteamaan: ”Kaikki mitä teet tai jätät tekemättä on markkinointia”.

    Matti Lintulahti: ”Miten saada markkinoinnissa perinteinen tyrkyttäminen muutettua auttamiseksi ja palveluksi? Siinäpä kysymys jokaiselle markkinointijohtajalle mietittäväksi.”

    Omia ajatuksiani tähän kommenttiin:

    a. olet vaihtamassa Tilitoimistoa
    myyjä: ”Tilitoimistopalvelut meiltä heti, ota yhteyttä”
    neuvoja: ”Vältä 5 tavallista sudenkuoppaa valitessasi tilitoimistoa”

    b. olet hankkimassa toiminnanohjausjärjestelmää
    myyjä: ”Johtavat ERP järjestelmät meiltä, soita heti.”
    neuvoja: ”6 askeleen ERP toimittajan valinta-opas, lataa veloituksetta.”

    c. olet päivittämässä IT-infraasi toimistolla
    myyjä: ”Osta meiltä iPadit ja päivitä Windows 8:siin.”
    neuvoja: ”Tee yrityksesi IT ympäristön liikkuvan työnteon 7 askeleen stressitesti.”

    Lisätkää mielellään omia ehdotuksianne.

    Kirjavinkki: Jay Levinson – Guerilla Marketing

    PS. katsokaa mainoksia Googlettamalla esim. erp, tilitoimisto tai mikä tahansa muu palvelu tai tuote. Suurin osa on tätä ”myyjä” kategoriaa vaikka moni on ns. tiedonkeruuvaiheessa ostosprosessia.

    • Kiitos Jan, Matti ja Joni kommenteista!

      Palaten tuohon Jonin aiempaan viestiin jäin miettimään tätä:

      ”Se (sisältömarkkinointi) on tosiaan hypen asteelle noussut käsite, mutta hyvä muistaa että vain relevanttia silloin kun asiakas on tiedostanut tarpeen ja haluaa palvelua/tietoa. Uuden kategorian/palvelun/tuotteen halutuksi tekemisessä tarvitaan siis muutakin kuin hyvää ja palvelevaa sisältöä.”

      Myös Janin case esimerkeissä ostajalla on jo tiedostettu tarve.

      Mikä on sitten uuden kategorian/palvelun/tuotteen halutuksi tekemisen resepti?

  6. kun poistetaan markkinoinnista romantiikka, on markkinointi, kuten myyntikin vain logistiikkaa, jolla siirretään asiakkaan käyttöön valmistamamme tuote tai palvelu. Mainostoimistot ja kirjanmyyjät yrittävät romantisoida markkinointia, koska se on heidän tuotteensa markkinointia.

    Kaikki toiminnot on kokoajan myyntiä ja markkinointia, markkinointi on asenne ensin ja sitten toimintaa. Ugh

    • tämä olikin piikki markkinointi-ihmisille, jotka luulevat markkinoinnin olevan jotain erikoista. markkinointiviestin romantisointi on taas eri asia ja mielellään jopa suotavaa, mutta ei se markkinointia muuta.markkinointi on osa yrityksen logistiikkaa.

  7. Markkinointi on yrityksen toimenkuva,ja oikeastaan ainoa aito tehtävä. Toimiala jolla yritys on määrittelee mitä markkinoidaan.

    Siksipä ei kannata niin kovin paljoa katsella, että millä alalla olisi ns,markkinarakoa. Pitää vain valita ala josta tietää, ja se kiinnostaa, sitten vain markkinoi paremmin kuin muut, ja siinä on menestys.

    Ai miten markkinoidaan paremmin? No eri tavalla kun muut..

  8. Yhdyn tuohon kokonaisvaltaisimpaan näkemykseen: kaikki mitä teet ja jätät tekemättä on markkinointia. Lausahdus on helppo omaksua ja toistaa sen kummemmin miettimättä, jolloin se voi helposti jäädä fiilistelyn tasolle, mutta kun sen sisällön oivaltaa, se on itse asiassa hyvin käytännöllinen ohjenuora markkinointiin.

    Itse ajattelen asian näin: kaikki päätöksenteko on pohjimmiltaan positiivisten ja negatiivisten ärsykkeiden vertailua – ”juoksulenkki tekisi hyvää, mutta tämä sohva on kyllä ihanan upottava ja lämmin…”

    Markkinointi on pohjimmiltaan sen ymmärtämistä, miten tuo päätöksentekoprosessi etenee. Teknisesti ottaen organisaatiosi tavoite on synnyttää menestyksenne kannalta riittävän monelle ihmiselle niin vakuuttavia positiivisia ärsykkeitä, että ne ylittävät vastaavat negatiiviset ärsykkeet ja johtavat organisaationne tavoitteiden mukaisiin päätöksiin.

    Ollaan siis hyvin intiimillä alueella, pyrkimässä vaikuttamaan ihmisten ajatteluun. Siksi ”hyvä markkinointi” on mielestäni tehokkuuden ohella aina myös vastuullista – mitä taitavampi olet markkinoimaan, sitä suurempi vastuu.

    Käytännössä markkinointi ja siihen liittyvä vastuu alkaa jo toimialan valinnasta: teet tietoisen tai tiedostamattoman oletuksen, että sinulla on valitsemallasi toimialalla jotain annettavaa, jota nykyset toimijat eivät vielä tarjoa. Myös siitä eteenpäin jokainen organisaatiotasi täsmentävä päätös on osa markkinointiasi, lähtien siitä mitä ylipäätään tarjoat, miten sen teet ja niin edespäin. Yksityiskohdista ei sen enempää, niistä riittää kyllä aineistoa yllin kyllin, tykkäsit sitten 3, 4 tai useamman P:n säännöistä, tai sittenkin enemmän C-kirjaimista tai muista aakkosista 🙂

  9. Sen enempää menemättä tuohon romantisointiin ja piikittelyyn. On hyvä myös ymmärtää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ero. Kaksi eri asiaa, joihin eri asiantuntijoilla eri tarjoama.

  10. Kiitos kysymyksestä Perttu! Markkinoinnin yläkäsitteen voi hyvin kiteyttää vaikka näin: mitä yritys/yhteisö/henkilö tekee tai jättää tekemättä on markkinointia.

    Vähän tarkemmin kuvattuna markkinointi pitää käsittää ajatteluna, joka kulkee kokoajan mukana yrityksen liiketoiminnan prosesseissa ja konkretisoituu kasvavana kassavirtana ja asiakkaiden halusta olla mukana käyttäen tuotteita tai palveluja ja kertoa niistä kaverille.

  11. Loistavaa keskustelua täällä ja myös Twitterissä.

    Mielestäni keskustelu ja pohdinta on ollut poikkeuksellisen syvällistä arvostan suuresti, että komenteistanne näkee sen, että olette todella pysähtyneet tämän aiheen äärelle. Kuten johdannossani kerron:

    ”Paketin tarkoitus on auttaa sinua pysähtymään ja rauhassa syventymään yhteen aihealueeseen kerrallaan.”

    Mielestäni tähän tavoitteeseen olemme päässeet.

    Koska keskustelu on ollut niin aktiivista ja laadukasta, tämä täytyy vetää yhteen seuraavassa kirjoituksessani. Sen jälkeen seuraavissa osissa on tarkoitus pureutua syvemmin ostokäyttäytymiseen ja ostokäyttäytymisen muutoksiin.

    -Perttu

  12. Hyvää keskustelua ja määritelmiä blogissa sekä kommenteissa. Mielenkiintoinen erityisesti tuo logistiikkakulma, sitä en ole aikaisemmin kuullut. Täytyy mainita myös oma suosikkini, se on helppo muistaa, eikä sitä ole vielä mainittukaan:

    Markkinointi on kysynnän luomista (omalle tuotteelle/palvelulle)

    Pidän kyllä yhtä lailla tuosta Grönroosin määritelmästä, myös se on mukavan napakka ja kattava. Tarkemmissa ja pidemmissäkään määritelmissä ei ole mitään vikaa, ja yleensä vasta useamman määritelmän ymmärtäminen auttaa sisäistämään kokonaisuuden.

    • Kiitos Mikko kommentista ja omassa blogissasikin on todella mielenkiintoista asiaa.

      Olen ilollani huomannut, että kysymykseen on tullut paljon laadukkaita pohdittuja vastauksia erilaisista tulokulmista. Ajatuskena on tehdä kokonaisuudesta seuraavassa kirjoituksessani kooste. Joten keskustelu jatkukoon. Kuten @jukkaSaksi totesi Twitterissä aihe on tärkeä ja siitä kannattaa kekustella, pysähtyä miettimään, vaihtaa mielipiteitä ja oppia lisää.

  13. Mainiota tekstiä ja keskustelua. Paljon hypetettyä sisältömarkkinointia koskien antaisin kirjavinkiksi Katri Tannin ja Kati Kerosen kirjan ”Johdata asiakkaasi verkkoon – Opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen”. Kattava paketti sisältömarkkinoinnista ja siitä, miten sen onnistuminen mitataan muullakin kuin klikkien määrällä ja sosiaalisessa mediassa jaetuilla sisällöillä.

    • Kiitos Samuli kommentistasi ja kirjavinkistä! Hypetetty sisältömarkkinointi on nyt kaikkien huulilla ja siitä haluan myös itse oppia lisää, joten voisin myöhemmin kasata aiheesta #pertunremix paketin!

  14. Markkinointi sellaisenaan on vähän ”absurdi” sana,mkoska se pitää sisällään niin monta erilaista asiaa – jonka useimmat ymmärtävät eri tavalla kuin sen käyttäjä.

    Itse olisin sitä mieltä, että markkinointi pitäisi jakaa heti sen ala otsikoihin (mainonta, PR, brändi, asiakaspalvelu jne. Jne) jotta kaikki olisivat samalla kartalla asiasta keskusteltaessa.

    • Kiitos Petri kommentistasi. Tuo markkinoinnin ”pilkkominen” on hyvä näkökulma jota Joni Kukkohovikin aiemmin ylempänä kommenteissa nosti jo esiin näin:

      ”Markkinointi ja brändin rakentaminen menee useilla yrityksillä sekaisin, minkä takia yksi tapa on tarkastella asiaa kahdelta kulmalta.”

      Pidän ajatuksesta pilkkoa markkinointi vielä pienempiin palasiin, jolloin pääsemme porautumaan vielä syvemmin aiheeseen ja ehkäpä joillekin tällainen tapa on helpompi hahmottaa.

      Olisikohan tässä infograafin tai visuaalisen tulkinnan paikka?

  15. Päivitysilmoitus: Pertunremix 3 – 26 Markkinoinnin määritelmää | Perttu Ahvenainen

  16. Päivitysilmoitus: Pertunremix 3 – 26 Markkinoinnin määritelmää | Perttu Ahvenainen

  17. Mielenkiintoista keskustelua. Kuitenkin, kun lukee kaikki tähän astiset kommentit, huomaa nopeasti että lähes kaikki kirjoittavat markkinointiviestinnästä. Ei markkinoinnista. Markkinointiviestintä on vain osa, se ulospäin näkyvä osa. Pelastakaa duunit tv-sarjassa oli loistava kiteytys tälle. ”Ei me olla tehty mitään markkinointia. Jos asiakas on kysellyt jotain, niin sit myö myytiin se.” Ja samassa jaksossa yrittäjä esitteli ylpeänä 100 000 € maksanutta komposiittisiltaa, mutta MISSÄÄN vaiheessa ei millään tavalla vihjattu, että sille sillalle olisi tarvetta tai ostajia. Kukaan ei ikinä ollut edes haaveillut ko. sillasta.

    Minä haluan että että markkinointipäällikkö tai -johtaja tuo minun tietoon sen, mitä asiakkaat haluavat ostaa, mitä he kyselevät ja mitä markkinoilla tapahtuu. Tällä tiedolla lähdetään viemään tuotekehitystä eteenpäin.

    Markkinointi kuuluu johtoryhmään, markkinointiviestintä ei.

  18. Kiitos Tero kommentista. Toki sen, mitä asiakasrajapinnassa tapahtuu voi tuoda sinulle vaikkapa asiakaspalvelusi taimyyjät, jotka ovat kosketuksissa asiakkaisiisi päivittäin.

    Kuulostaa jotenkin liiankin tutulta skenarolta, että mennään kolmeksi vuodeksi kammioon kehittämään huipputuotetta ja sitten huomataan, että eihän tätä kukaan osta.

  19. Päivitysilmoitus: Pertunremix 4 – Miksi asiakas ostaa? | Perttu Ahvenainen

  20. Päivitysilmoitus: Pertunremix 5 – Miten asiakas ostaa ? | Perttu Ahvenainen

  21. Päivitysilmoitus: Pertunremix 5 – Miten asiakas ostaa ? | Perttu Ahvenainen

  22. Päivitysilmoitus: 5 luetuinta ja 5 jaetuinta blogiani 2014 | Perttu Ahvenainen

  23. Päivitysilmoitus: Moderni markkinointi | Perttu Ahvenainen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s